Textil Design Skolans historia

Vi är en privat skola och ett team med unik textillärarkompetens. Vi har 40 års erfarenhet av undervisning, 15 års erfarenhet av att driva eftergymnasiala utbildningar inom Textil Design och över 10 års erfarenhet från näringslivet samt MBA från Harvard Business School.

Mode Textil Design utbildningen bygger på en lång tradition att utbilda inom området och har sin grund från 1960 talet i Sandviken. När Sandvikens kommun lade ner utbildningen så tog Familjen Persson initativet att starta upp Mode Textil Design utbildningen så att regionen inte förlorade vår unika textilkunskap i Gävleborg.

Modeindustrin omsätter 237 miljarder kronor och sysselsätter mellan 40000-55000 personer i Sverige så Mode Design Textil kunskap är efterfrågat av företagen.

Familjen Persson som driver Textil Design Skolan är en lokal Sandviken familj från Sandvikens begynnelse.

Gammelmorfar, Edvin Sundberg, var i SAIKs huvudstyrelse 1926! Edvin Sundberg har även SAIKs förtjänsttecken i guld nr 27!

Thure Wickberg och morfar, Bror Persson, var bästa kompisar (spelade forwards tillsammans i Brynäs IF fotboll på 1940 talet). Båda var från Sandviken och blev sedan ledare i Brynäs. Thure byggde upp Brynäs hockeyverksamhet som förändrade svensk hockey. Bror var lagledare för Brynäs fotboll på 1960 talet.

Gammelmorfar, Edvin Sundberg, i SAIKs huvudstyrelse 1926

Bror Persson och Thure Wickberg i samma Brynäs lag. Lagbilden från 1940 talet då Brynäs gick upp för andra gången i Div II sedan 1912.

Se matchreferatet från Thures och Brors första match tillsammans i Brynäs på 1940 talet.

Gammelmorfar, Edvin Sundberg, i SAIKs huvudstyrelse 1926